Esittely
Beginning XNA 3.0 game programming (Alexandre Santos Lobao, ISBN: 978-1-4302-1817-3) käsittelee ohjelmointia XNA:lla Microsoftin Visual Studio -ohjelmalla. Kirjassa aloitetaan XNA:n perusteista ja siinä edetään yksinkertaisten 2D -pelien tekemisestä aina hieman monimutkaisempien 3D -pelien tekemiseen. XNA:sta on olemassa nykyään jo versio 4.0, mutta tästä huolimatta kirjan sisältöä voi vielä soveltaa kyseisessä uudessa versiossa.
Mitä opin?
Lukemalla kirjan vahvistin tälläkin hetkellä käymääni XNA -kurssia koskevia asioita, kuten 2D -objektien piirtioa ja niiden vuorovaikutusta toistensa kesken. Gamestate -tilat, tietorakenteet ja erilaiset ohjausmenetelmät selitettiin myös hyvin. XNA:n “Game loop” -tuli myös tutuksi. 3D -pelin tekemiseen liittyviä asioita pitää harjoitella ihan käytännössä, jotta ne jäävät mieleen. Ovat ne sentään hieman vaikeita oppia.
Suosittelut
Voin suositella tätä kirjaa kaikille 2D -pelien ohjelmoinnista kiinnostuneille henkilöille jotka osaavat C# -ohjelmointikieltä ja jotka haluavat tehdä pelejä PC:lle, sekä XBox 360:lle.
Lukuaika
Kirjan lukemiseen aikaa minulta meni 16 tuntia. Aikaa kuluu toki enemmän, jos päättää tehdä kirjan esimerkkejä.
Heikki Vihervaara
Tags: C# ohjelmointi XNA