Nordic Game on Euroopan merkittävimpiin kuuluva pelialan konferenssi, joka järjestettiin tänä vuonna kymmenennen kerran. Tampereen ammattikorkeakoulusta tapahtumaan osallistui parisenkymmentä opiskelijaa sekä tietojenkäsittelyn että median linjalta.
Tapahtumassa oli paljon pelialan yritysten ja yhteistyökumppaneiden standeja. Tapahtuman varsinainen sisältö koostui luennoista ja esityksistä, joita pyöri pitkin päivää. Viihdepuolta edustivat Nordic Game Awards (parhaan pelin palkinnon nappasi suomalainen Resogun) sekä illanen ja myöhään yöhön jatkuneet Nordic Game Partyt.
Ste Curran tarjosi tapahtuman omalaatuisimman elämyksen murhamysteeriä muistuttavalla puheellaan. Esitys oli mukavaa vaihtelua tapahtuman asiapitoisempien esitysten rinnalla, mutta herätti silti ajattelemaan. Toinen muusta ohjelmasta poikkeava esitys oli live pitch, jossa muutamat pelialan yritykset yrittivät myydä ideoitaan oikeille sijoittajille. Live pitchin osallistujat oli valittu ennakkoon lukuisten yrittäjien joukosta ja puolet finalisteista oli suomesta.
Pelialan opiskelijan näkökulmasta parasta antia tapahtumassa olivat Unity -pelimoottoriin liittyvät esitykset, joissa käsiteltiin muun muassa Unityn uutta GUI -systeemiä. Mike Bithell (Thomas Was Alone) antoi myös toivoa niille, jotka eivät ole omistaneet koko elämäänsä koodaukselle. Bithell puhui muun muassa siitä miten Unityn kaltaiset pelimoottorit mahdollistavat sen, että ei välttämättä tarvitse olla kovan luokan koodari, jotta pelejä voisi tehdä. Monument Valleyn tekijöiltä kuultiin myös mielenkiintoista tietoa miten pelin ”mahdoton” geometria oli toteutettu. Ylipäänsä Unityyn liittyvät esitykset tuntuivat riittävän käytännönläheisiltä, jotta opiskelijakin saattoi niistä ottaa oppia.
Kokonaisuudessaan reissu oli oikein onnistunut ja mukava piristysruiske kevään päätteeksi!
Elias Lavaste & Tatu Nenonen