5D oli toukokuun lopusta heinäkuun alkuun kestänyt pelinkehityskurssi. Kurssin ideana oli, että jokaiselta tiimiltä tulisi yksi peli viikossa – yhteensä siis viisi peliä per tiimi ja 25 peliä kokonaisuudessaan. Opiskelijoita kurssilla oli tietojenkäsittelyn, median sekä musiikin puolelta.
Kurssin anti oli varsin erinomainen. Käytimme Unity-pelimoottoria, ja vaikka osalla oli hieman siitä jo kokemusta, tuli kurssilla eteen paljon uusia asioita. Myös pelien kirjo oli kattava – kurssilla tehtiin sekä yksin- ja moninpelejä niin kaksi- kuin kolmiulotteisesti ja jopa siltä väliltä.
Kurssin suoritukseen kuului myös osallistuminen Assembly Summer 2014 –tapahtumaan. Ideana oli esitellä paikan päällä kurssilla tehtyjä pelejä messuvieraille. Lähes kaikki kurssilla olijat eivät olleet käyneet koskaan ennen Assemblyillä, joten kokemus oli täysin uusi. Tosin ilman tietokonepaikkaa osa kokemuksesta uupui kokonaan.
Tapahtuma käynnistyi osaltamme torstai-iltapäivänä 31.7, kun autot lähtivät kohti Helsingin Messukeskusta. Alku ei lähtenyt ruusuisesti liikkeelle: mukaan ottamiemme koneiden tunnukset eivät toimineet ja ensimmäinen päivä uhkasi mennä täysin hukkaan. Onneksi saimme paikan päällä varakoneen ja standi saatiin vihdoin toimintakuntoon. Seuraavana päivänä tunnuksetkin saatiin toimimaan muutaman puhelinsoiton jälkeen.
Pelit keräsivät mukavasti huomiota ja useat ihmiset pelasivat niitä. Jotkut kommentoivat pelien lyhyyttä ja yksinkertaisuutta, mutta muuttivat kantansa kuulleessaan, että jokaiseen yksittäiseen peliin oli käytetty aikaa vain viisi päivää ja viisi tuntia per päivä.
Standilla edustamisen ohella allekirjoittaneet seurasivat paljon Counter Strike: Global Offensive –turnausta. Oli hienoa olla paikan päällä todistamassa historiallista hetkeä, kun ensimmäistä kertaa Suomessa näytettiin valtakunnalliselta televisiokanavalta (TV2) suorana elektronista urheilua. Tunnelma yleisössä oli todella katossa semifinaalin ja finaalin aikana huolimatta suomalaisen joukkueen finaalitappiosta.
Kurssin tuotokset olivat suurelta osin onnistuneet ja kävijöiden palautetta oli hyvä kuulla jatkoa ajatellen. Monesta näistä tehdyistä peleistä saisi pidemmällä aikajaksolla varmasti toimivan kokonaisen pelin. Kaiken kaikkiaan onnistuneen kurssin jälkeen oli mukavaa päästä käymään Assemblyillä.
Elias Lavaste & Jami Suomalainen