Ryhmä 1
Cande Land
Ensimmäisen viikon kunniaksi otimme helpon tavoitteen ja lähdimme työstämään yksinkertaista 2D-peliä. Pelin yksinkertaisena tavoitteena on kerätä ylhäältä tippuvia karkkeja pelaajan ohjaaman kulhoon. Lisäominaisuuksina ehdimme työstää mukaan lineaarisesti vaikeutuvan pelimekaanikan, jossa karkit tippuvat nopeutetulla tahdilla. Muita lisäominaisuuksia on tallentuva “High score”, superkarkit joista kulhon liikkuvuus paranee hetkeksi ja lisäelämäkarkit.
Kuva 1: Pelin päävalikko joka avautuu pelaajalle ensimmäisenä eteen.
Haasteina tuli vastaan monet uudet asiat työympäristössä, joiden ratkomiseen ja tutustumiseen kului kovasti aikaa. Unityn uusimmassa julkaisussa oli paljon uusia ominaisuuksia, jotka hämmensivät vanhempien julkaisujen käyttäjiä. Näistä ja muista erinäisistä syistä johtuen ensimmäisen viikon tavoite oli helpohko. Pelin perusmekaanikka oli yksinkertainen ja nopea tehdä, joten aikaa jäi myös lisäominaisuuksien työstämisen.
Kuva 2: Peli täydessä vauhdissaan
Ryhmän jäsenet:
David Spalding
Saara Pekkala
Meeri Kangasmäki
Henna Räsänen
Jaakko Mäkelä
_________________________________________________________________________
Ryhmä 2
Baryonic Bovine Boogaloo
Baryonic Bovine Boogaloo is registered trademark of Awesomeness Inc. All rights are reserved. Bitch leave Ukraine alone.
Created By:
———————————————————————————
Siiri Heikkinen, Ilmari Kinnunen, Janne Koskinen, Jani Timonen, Kimmo “3===D ~” Ylimäki
———————————————————————————
Powered by Unity 5.0
Pelimme idea sai alkunsa tekemämme 3d lehmän perusteelta. Ajattelimme että olisi mielenkiintoista antaa ihmisille tieto miksi ufot ryöstävät sekä mutiloivat lehmiä.
Todellisuudessa lehmät ovat lähes koko tunnettua maailmankaikkeutta hallitsevia kansallissosialisteja ja alienit ufoineen ovat vastarintaliike, jotka suojelevat vähemmän kehittyneitä planeettoja kansallissosialistien pahalta johtajalta Kotlerilta. Lehmät käyttävät hyväkseen valtavissa tuotantolaitoksissa Schwarzildin tähtisumussa massakasvatettuja, aivopestyjä kanaohjuksia jotka hyökkäävät vastarintaliikkeen antigravitaatioaluksia vastaan fanaattisella vakaumuksella. Tehtäväsi on tuhota mahdollisimman monta valtavaa lehmätukialusta ja selvitä mahdollisimman pitkään. Viva la revolution!
Peliin tehtiin 3d-mallinnuksen puolesta mallit lehmälle johon kuuluu siivet sekä moottorit, kana moottoreineen, 4 erilaista asteroidityyppiä, ufo aseineen, iso ammus tykille sekä planeetta. Hajoitimme lehmän palasiksi realistisempaa tuhoutumista varten. Tekstuurit ovat internetistä löydettyjä.
Musiikki on netistä löydetty groovaava bassojumputus.
Ohjelmoinnin osalta jouduimme tekemään pelille oleellisia scriptejä. Pelin pääviholliselle, lehmälle, ohjelmoimme perus liikkumiset, sekä muita pelille oleellisia scriptejä (kuoleminen, syntyminen jne). Lehmän apulaisille, kanoille, ohjelmoimme alkeellisen tekoälyn, jolla ne osaavat hakeutua pelaajan luo, yrittäen tuhota hänet. Pelaajalle teimme perinteisen lentopelin ohjauksen (x,y ja z akselit, roll, pitch, yaw). Lisäksi loimme asejärjestelmän joka sisältää kaksi erilaista tulitusmoodia (rapid gun ja big cannon). Pelimaailman ohjelmoimme toimimaan avaruuden tavoin. Lisäksi ohjelmoimme sinne ympäristön, jossa peliä pelataan (asteroidit jne).
Ui puolelle ohjelmoimme indikaattorit pelaajaan vaikuttaviin voimiin. Teimme palkkidiagrammit, jotka kuvastavat pelaajaan vaikuttavia voimia eri akseleilla. Lisäsimme vielä pistejärjestelmän, joka antaa pelaajalle pisteitä selviytymisestä sekä vastustajien tuhoamisesta.
Kaikki ryhmämme jäsenet pääsivät tekemään töitä. Pelin tekeminen lyhyessä ajassa on ollut positiivinen haaste. Lisäksi oli helpottavaa huomata, että Unity on loppujen lopuksi melko helppokäyttöinen ja sulavan workflown omaava pelimoottori.
_________________________________________________________________________
Ryhmä 3
Team Dakz
Aloitimme tekemisen ensimmäisellä viikolla openworld-platformerista. Unity oli kaikille tekemisessä uusi alusta, joten ongelmilta ei vältytty, ja huomattava määrä ominaisuuksia täytyi simplifoida ja karsia.
https://youtu.be/rcjQbYmfOck
Jo yhdessä viikossa on opittu että mitä Unityssä kannattaa tehdä ja missä järjestyksessä. Joistain bugeista tehtiin ominaisuuksia koska pelistä tuli hauskempi niin, osaa bugeista ei saanut aikamääreessä korjattua, koska olisivat vaatineet liikaa aikaa ja uudelleen tekemistä.
Graafikoille annettiin melko vapaat kädet, joten jälki oli sen mukaista. Grafiikoita ei tarvittu paljoa, joten ne saatiin valmistumaan ajoissa, joten graafikotkin pääsivät huutelemaan selän taakse.
Viikko oli sekoilua ja harjoittelua, ensi viikolla paremmin.
Simo, Mikko, Kabu, Tomy, Henri
_________________________________________________________________________
Ryhmä 4
Tiimi Starter Pack Atte Yliverronen, Rami Sihvo, Petri Kuha, Jouko Salminen, Tarmo Toppinen
Lähdimme kesän peliprojektiin innostunein mielin, olimmehan viettäneet jo pari viikkoa virkistävää lomaa kevään peliprojektin loputtua. Tiimimme koostuu viidestä ihmisestä/opiskelijasta: Atte Yliverronen, Rami Sihvo, Petri Kuha, Jouko Salminen ja Tarmo Toppinen. Koodaus/graafiikkavastuun suhteen olemme lähteneet liikkeelle aika rennosti. Atella on eniten koodausosaamista, joten hän on sitä projektiimme suoltanut. Rami ja Petri ovat tehneet grafiikkaa ja Tarmo on koodauksen opiskelun ohella tehnyt skriptejä muun muassa kameran liikkeeseen. Jouko on tehnyt hieman koodausta ja harjoitellut käyttöliittymän tekemistä Unitylla.
Peli-ideamme oli tehdä ylhäältä päin kuvattu Phobia- pelin klooni, jossa turhautunut TAMKin professori ylittää jakaa hylkäyspapereita toiveikkaille opiskelijoille, jotka rynnistävät kouluun huonoista arvosanoistaan huolimatta. Professorimme heittää paperipalloja, käyttää lehtienpuhallinta, asettaa WinhaTurretteja sekä printterimiinoja voittaakseen taistelun opiskelijatoiveikkaita vastaan.
Ensimmäisenä pelinä tämän tarkoitus oli lähinnä tutustua kehitysalustaan ja saada ratkottua ongelmia, jotka varmasti tulevat vastaan tulevissa projekteissa. Meillä on jo muutama idea tuleville peleille ja eiköhän se pelin laatukin tässä kasva.
_________________________________________________________________________
Ryhmä 5
Plasma Blue
Ryhmämme päätyi tekemään yksinkertaisen scifi platformerin.
Päähenkilö on jonkin sortin hemulialien, joka taistelee löllöalieneita vastaan. Pelikentässä kuljetaan hyppien tasolta toiselle ja tuhotaan vihollisia. Matkalla on mahdollista ottaa checkpointteja, joista peli jatkuu hahmon kuollessa. Kentän lopussa on viimeinen haaste, Bossin luola.
Hahmoa ohjataan näppäimistöllä. Ampuminen tapahtuu hiirellä: vasenta hiiren nappia painaessa ilmestyy kirkas plasmapallo, joka laukaistaan kun nappi vapautetaan. Ammus ottaa suunnan osoittimen kulman mukaan.
Koska tämä oli GameCampin ensimmäinen peli, lähdimme hieman varovaisesti liikkeelle. Lopullinen tuotos onkin lähinnä proto, joka ei vielä pelillisyydeltään ole kovin mielenkiintoinen. Idea ammuksen ohjaamisesta hiirellä oli hyvä, mutta emme käytännössä hyödyntäneet sitä pelattavuudessa. Grafiikoiden kanssa tuli myös hosuttua, kun ei osattu aikatauluttaa oikein työviikkoa. Musiikkiraita on peliin sopiva, mutta Unity alustana tekee laadulle hallaa. Myös ohjelmoinnissa Unityn rajoitteet ärsyttivät paikoitellen. Nyt kun tunnemme ohjelman ja sen ominaisuudet saamme kenties seuraavalla viikolla pidettyä paketin paremmin kasassa.
Ohjelmointi: Akseli Koponen ja Joni Ahokas
Tasosuunnittelu: Henrik Wanamo
Grafiikat: Minna Salomaa
Äänet ja musiikki: Joni Ahokas
_________________________________________________________________________
Ryhmä 6
Made by:
Death From Below
Retro-tyylinen shoot ’em up –peli, jossa pelaaja ohjaa alusta ja ampuu vastaantulevia vihollisia. Hyvää lämmittelyä tulevia pelejä varten. Unity oli varsin tuntematon ryhmällemme, joten päätimme aloittaa suosiolla itsellemme tutulla pelityypillä, jonka avulla opimme paremmin hyödyntämään Unityn eri toimintoja.
Tekijät:
Toni Immonen, Mikko Rahkola, Jesse Lehto, Nestori Lehtonen